Beweging

 
 
Het belang van buiten spelen
 
Buitenspelen is belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling van de kinderen.
Bovendien werkt buitenspelen tegen overgewicht en chronische aandoeningen.
Daarnaast bevordert buitenspelen de ontwikkeling van de sociale, cognitieve en motorische vaardigheden van kinderen.
 
Bij buitenspel leert het kind als het ware uit zichzelf, het initieert zelf of met anderen een activiteit, waardoor de betrokkenheid groot is.
Voor het onderwijs is dit een belangrijke boodschap omdat hieruit blijkt hoe groot het belang voor buitenspelen is.
School is een goed voorbeeld voor het kind om zo gezond mogelijk te leven.
 
Als je kind veel buiten speelt en is bouwt dit zijn/haar weerstand op en is ze beter bestand tegen koudjes en ziek worden.
 
 
                                                
 

 

 

 

 

bewegingsspelletjes
 

 

Ren Circuit
 
 
Benodigheden:
Touw 
2x Hoelahoep
4 pionen
 
 
Je legt van de voren het circuit uit, je legt eerst een stuk touw op de grond 10 stappen verder leg je 2 hoepels langs elkaar.
20 stappen verder zet je 2 pionnen neer, en 10 stappen verder weer 2 pionen.
 
 
 
De kinderen starten bij het touw, als aangegeven word dat ze mogen beginnen rennen ze naar de hoepels, hier gaan ze in staan en doen hun hoepel over het hoofd. 
Daarna rennen ze door na de pionen, hier draaien ze 2 rondjes om, dan rennen ze door naar de achterste pionen en rennen er om heen. 
Daarna rennen ze terug naar het touw en tikken ze de volgende aan. 
Dit doe je tot het rijtje 2x is geweest.
Na de 2 x rennen ga je zitten.
 
 
 
 
 
Chineese muur
 
 
Chinese muur is een tikspel, waarbij de kinderen moeten overlopen van de ene zijde van het veld naar de andere.
 
Aan het begin van het spel staan alle kinderen aan één kant van het veld, achter een (denkbeeldige) lijn. In het midden staat een tikker. Op het gegeven signaal rennen alle kinderen naar de andere kant van het veld en proberen de tikker te ontwijken. Kinderen die getikt worden, vormen een muur in het midden van het veld. Zijn staan met gespreide benen in de muur, met de voeten tegen elkaar aan en houden elkaars handen vast.
 
De kinderen die nog over zijn in het spel kunnen dan onder de benen van de kinderen in de muur kruipen. Hiermee kunnen kinderen in de buur bevrijd worden. Het spel is afgelopen wanneer alle kinderen zijn getikt, of wanneer de tijd om is. 

 

Moeder hoe laat is het

Ga minstens acht stappen uit elkaar staan. Jij staat met je gezicht naar je peuter toe. Je peuter vraagt "moeder hoe laat is het?". Jij antwoordt met een getal (uur) te noemen tussen de 1 en de 12, bijvoorbeeld: "het is 5 uur". Je peuter mag dan vijf stappen naar voren gaan. Dit speel je verschillende keren. Antwoord jij "BEDTIJD'"op zijn vraag, dan mag je hem gaan pakken. De bedoeling is dat je peuter op tijd wegrent zonder dat jij hem kunt vangen.

 

Variatie:
laat je peuter eens proberen om de rol van moeder te spelen.
 

Moeder hoelaat is het?
Het is …... uur

Moeder hoe laat is het?
Het is BEDTIJD

 http://www.beweegkriebels.nl/index.php?p=277028

  

Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen

Ga tegenover je kindje staan. Raak de lichaamsdelen waarover je zingt aan. Op“puntje van je neus” draai je tegelijkertijd een rondje.
Variatie: als je het liedje één keer hebt gezongen, zing je het eerste woordje (hoofd) niet meer maar neurie je en maak je de beweging van je hoofd aanraken. Elke keer als je het liedje opnieuw begint, laat je weer een volgend woord weg.

Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen
Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen
Oren, ogen, puntje van je neus
Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen

 http://www.peuterplace.nl/kindermuziek/beweging_spelletje.htm

 
 
Levend kwartet (renspel)
 
 
Waarom / doel van de activiteit
energie kwijt raken
 
Beschrijving van de activiteit
Scherm vier hoeken van het een ruimte af met vier stukken touw of krijt (of laat dat door de kinderen doen), één gebied voor ieder groepje. Verzamel een aantal objecten, en zorg dat je van elk object vier dingen klaar hebt liggen (vier kaarsen, vier bezems, vier pannen, vier pionnen, vier ballen, vier donald duckjes, vier petten).
Je maakt 4 groepen, en geeft van elk object dat je hebt, één object per groep. De groep legt al hun objecten in hun eigen gebied. Daarna moet iedere groep proberen zoveel mogelijk kwartetten (vier dezelfde objecten) bij elkaar te sprokkelen door spullen bij de andere groepen te roven. Wanneer de tijd om is, worden de kwartetten geteld.
Als variatie kun je afspreken dat wanneer een groep een kwartet compleet heeft, deze vier objecten niet meer geroofd mogen worden.
 

 

Emmer-punten-spel
 
Naam activiteit
 
Emmer-punten-spel
 
Waarom / doel van de activiteit
 
Met je team zoveel mogelijk punten behalen
 
Beschrijving van de activiteit
 
De groep wordt verdeeld in zes groepjes, er zijn zes kleuren kaartjes, één kleur per groep. Er zit één leiding bij de beginpost, er lopen vier a vijf man leiding rond in het speelveld, die zijn tikker. Er zijn vijf emmers verstopt in het parkje, iedere emmer heeft een waarde: 5, 10, 20, 50, 100, -10. Hoe hoger het aantal punten, hoe sterker de beveiliging, en hoe moeilijker te vinden. Ben je getikt? Dan moet je het kaartje inleveren en een nieuwe halen bij de beginpost. De winnaar is het team met de meeste punten.
 
Voorbereidingstijd
 
ca. 0,5 uur
 
Benodigd materiaal
 
  • Emmers met puntenaanduiding
  • 6 kleuren kaartjes, zorg dat je van iedere kleur voldoende (liefst te veel) kaartjes hebt. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, zijn er veel kaartjes nodig.
 
Tips algemeen
 
  • Speel het spel met voldoende leiding, je kunt er voor kiezen als je weinig leiding hebt, het spel te spelen zonder leiding bij de emmers met minder punten
 
 
 
 
 
 

 

staarttikkertje

tijd :  ongeveer een half uur tot een uur ( je kunt het zo lang maken als je wilt)

doel : onze doel hierbij is om de kinderen te laten rennen, hierbij bewegen ze alles in hun lichaam.

benodige materialen : lintjes, een ruimte binnen of een buiten plaayts


Er worden een aantal tikkers aangewezen. De andere kinderen krijgen een lintje wat ze in de achterrand van hun broek moeten stoppen. De tikkers gaan vervolgens proberen de "staarten" van de kinderen af te pakken. Het spel is afgelopen als alle "staarten" afgepakt zijn. De tikker met de meeste "staarten" heeft gewonnen.

http://hobby-en-overige.infonu.nl/spellen/16549-tikspelen-voor-kinderen.html

 

 

 

 

 

 

 

 
 
de ideale buitenspeelplaats
 
 
 

Maak jouw eigen website met JouwWeb